Wednesday, August 3, 2011

Menegur dengan berhikmah

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Assalamualaikum diucapkan kepada insan-insan yang sudi berkunjung ke blog yang tak seberapa ini. Alhamdulillah hari ini adalah ahri ketiga Ramadhan. Marilah kita sama-sama mengucapkan syukur kerana masih bernafas dalam nikmat sebagai seorang Muslim yang diberi nikmat IMAN & ISLAM. Juga tidak lupa menyucapkan syukur kerana diizinkan untuk terus menempuh bulan Ramadhan ini. Kali ini tertarik untuk menulis tentang cara peneguran.

Demi Masa!Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian.Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. Surah Al-‘Asr: 1-3”.Dalam aya ketiga didapati Allah telah berpesan kepada kita untuk kita saling mengingatkan antara satu sama lain.

Mengingatkan atau dengan erti kata lain menegur orang lain ke arah kebaikan adalah salah satu sifat yang mulia. Dengan peneguran sebegitu juga adalah salah satu usaha untuk menyampaikan dakwah kepada orang lain. Dan berdakwah itu pula adalah wajib bagi setiap Muslim. Alhamdulillah, dapat kita perhatikan sejak kebelakangan ini makin bertambah medium dakwah yang berkembang. Jika dahulunya ada yang bercita-cita menjadi artis dari rancangan hiburan realiti seperti Akademi Fantasia tetapi hari ini dapat dilihat ada yang menuntut ilmu keagamaan menerusi rancangan Imam Muda dan akan datang Ustazah Pilihan.

Juga rancangan-rancangan televisyen yang kian bercambah dengan elemen Islam seperti TV Al-Hijrah dan Astro Oasis. Juga sempena Ramadhan kali ini, Astro turut menyediakan saluran Astro Ramadhan. Malah di saluran TV1, TV2, TV3, dan tentunya TV9 turut mempergandakan rancangan-rancangan keagamaan sempena bulan yang mulia ini, alhamdulillah. Tak terkecuali juga dengan zaman kemodenan kini, ramai juga yang menggunakan medium terpantas iaitu internet untuk menyampaikan ilmu dan teguran. Dapat anda semua saksikan di blog-blog dan nota dan status di Facebook yang menyampaikan teguran dan berdakwah. Marilah sama-sama kita mengucapkan syukur di atas anugerah kesedaran ini dan moga kita semua terus istiqamah dalam menyampaikan teguran ke arah kebaikan, insyaAllah.

Namun, dibalik ruang dan medium yang ada untuk kita melaksanakan tugasan wajib ini, bukanlah bererti kita boleh menegur sesuka hati tanpa menghiraukan pandangan dan perasaan orang lain. Walaupun kita tahu kita di pihak yang benar, tidak bereti kita boleh menegur hingga mengguris perasaan orang lain. Semua orang ingin berdakwah tetapi seorang pendakwah itu perlulah berhikmah. Dan tiada contoh terbaik dalam berdakwah selain Kekasih Allah iaitu Rasulullah S.A.W. dalam baginda berdakwah, tiada cacat celanya. Cara berdakwah yang lembut dan halus menyebabkan setiap hati 200% pasti tertawan dengan cara baginda.

Namun kita hanya insan biasa. Kita langsung tidak setaraf dengan baginda dan para sahabatnya. Dakwah kita pasti ada banyak kekurangannya. Pasti ada cacat celanya. Namun, itu tidak bererti kita perlu menyerah kalah. Kita perlu tetap berdakwah. Dan dalam usaha kita sebagai pendakwah yang banyak kekurangan ini, perlulah ingat bahawa peneguran haruslah bersesuaian dengan orang yang ditegur. Bagaimana kita boleh menengking seorang kanak-kanak berusia 5-6 tahun yang berkejaran di dalam suarau atau masjid? Mereka tidak tahu lagi tentang adab-adab di tempat sebegitu.

Kanak-kanak ada cara dalam berdakwah. Kita semua pasti pernah melalui zaman kanak-kanak bukan? Jika salah caranya, pasti kita akan memberontak. Saya juga pasti tidak kurang yang telah menonton drama Nur Kasih. Lihat bagaimana Adam yang pada zaman kecilnya agak “kurang masuk” dengan penyampaian agama. Bagi sesiapa yang pernah menonton Kungfu Panda, juga dapat saya jadikan itu sebagai contoh. Lihat bagaimana Master Shifu yang pada awalnya cuba untuk melatih Dragon Warrior, Po dengan cara dia telah melatih Furious 5. Namun cara tersebut gagal dan akhirnya Master Shifu menemui cara baru untuk melatih Po untuk menjadi “seorang” kungfu master.

Sumber daripada Google Images

Ya saya juga tidak menafikan ada kalanya cara lembut tidak berkesan dan kadang kala kekerasan dan ketegasan diperlukan tetapi itu adalah cara terakhir. Allah juga terlebih dahulu memperkenalkan diriNya dengan sifat-sifatNya seperti Maha Penyayang dan Maha Mengasihani sebelum menyatakan “hukumanKu itu adalah sangat pedih”.

Sesungguhnya penulisan di atas hanya sekadar pandangan saya yang dapat saya perhatikan apabila seorang pendakwah cuba menegur, tetapi dengan cara yang salah. Tindakan pendakwah yang salah bukan sahaja mungkin mengguris perasaan orang yang ditegur, namun juga menyebabkan orang yang ditegur makin jauh dari kebaikan. Moga kita sama-sama dapat memperbaiki diri (PESANAN DIDAHULUKAN KEPADA DIRI SENDIRI).

1 comments:

Amani Azzahra said...

Assalamualaikum shbtku yien... Alhamdullilah,amani da selamat menjelajah dan membaca satu wadah perkongsian yg menarik "MENEGUR DGN BERHIKMAH".. Subhanaallah,kadang2 kita tdk sedar bhwa cara kita sebenarnye telah mneyentuh hati2 yg tidk berdosa dgn cara yg tdk berhikmah.. Syukran ya akhi atas perkongsian...