Monday, August 22, 2011

We are different

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Assalamualaikum diucapkan dan terima kasih didahulukan kerana sudi menziarah blog yang tidak seberapa ini. Alhamdulillah, kini telah 22 hari aku berada dalam Universiti Ramadan, begitu juga dengan saudara dan sahabat seagamaku. Bagaimana kehidupan kita hari ini? Masih diberikan kekuatan untuk tersenyum? Hehe. Alhamdulillah, jadi marilah kita mengucapkan syukur kepada Tuhan yang Esa atas rezeki untuk senyum kepada kita, tidak lupa juga kepada nikmat yang terulung bagi seorang Muslim/Muslimah iaitu nikmat IMAN dan ISLAM.

Tiba-tiba hari ini terdetik untuk berbicara selain daripada tajuk Ramadan. Di pagi yang indah ini, hati terdetik untuk menulis tentang “PERBEZAAN PANDANGAN”. Semua antara kita pernah mengalami benda ini bukan? Setiap hari kita boleh “bergaduh” kerana berbeza pandangan. Saya alami perkara ini setiap hari, kalau sehari tidak alami, memang terasa pelik. Hehe

Masing-masing akan berusaha untuk mempertahankan pandangan masing-masing. Pernah sekali saya “bergaduh” dengan seseorang yang penting dalam hidup saya kerana perbezaan pandangan tentang “Pengaruh Luar VS Kekuatan Dalaman”. Saya mempertahankan hujah yang menyatakan jika kekuatan dalaman itu kuat, nescaya tidak akan dipengaruhi oleh persekitaran luar. Misalnya, seandainya seseorang itu memang tidak merokok tetapi majority rakan-rakannya merokok. Andai kekuatan dalaman dia kuat dengan prinsip “Saya tidak akan merokok”, insyaAllah dia tidak akan terpengaruh. Namun, dia tetap berdegil dengan hujahnya yang pengaruh luar tetap memainkan peranan penting. Kalau persekitaran sudah pun sebegitu, perlahan-lahan dia akan merokok juga.

Gambar hiasan sumber daripada Google Image (bukan gambar saya.hihi)

Akhirnya saya mengalah dan benarkan dia menang dengan hujahnya. Bukan mengalah kerana malas untuk terus berdebat, tetapi mengalah kerana melihat kesungguhannya mempertahankan hujahnya. Andai sesiapa yang melihat wajahnya ketika itu, pasti hati tercuit untuk ketawa kerana bagaimana semangatnya dia mempertahankan hujahnya. Hehe. (Kalau terbaca, jangan marah ye?)

Benar, sesiapa pun akan berjuang untuk mempertahankan hujah yang dirasakannya benar. Kadang-kala sehingga menganggap “Lantak kaulah, aku dah bosan nak hujah pasal benda ni. Yang penting aku betul.”. saya pun pernah alami, terutama apabila berhujah dengan sahabat-sahabat. Pernahkah terdetik sekiranya masing-masing ada hujah yang bernas, yang boleh diterima oleh kedua-kedua pihak? Berbalik kepada “peperangan hujah” dengan orang tadi (kes merokok), ada yang hujahnya yang bernas dan memang saya akui kebenarannya. Cumanya, faktor persekitaran untuk mempengaruhi seseorang bukanlah hujah yang boleh digunakan untuk semua kes. Misalnya, sekiranya seseorang yang datang daripada Kuala Lumpur, adakah wajar dia dituduh “Eleh, budak KL mesti sosial. Tengok la KL tu macam mana tempatnya.” Ya benar, Kuala Lumpur adalah tempat yang memang terkenal dengan kemajuan moden pesat yang penuh dengan pusat hiburan. Namun, itu tidak pernah bererti penduduknya berperwatakan buruk dan liar.

Jadi marilah sama-sama (NASIHAT UNTUK DIRI YANG HINA NI DULU) kita belajar untuk betolak ansur dalam menyampaikan pandangan. Tidak perlu sehingga bergaduh besar hanya kerana “Aku benar, kau salah”. Seandainya memang dia salah, tidak perlu rasanya menghina dan menyisihkannya. Perlahan-lahan kita mengubahnya dan berdoa agar terbuka pintu hatinya untuk menerima kata-kata kita.

1 comments:

WaFa' aN-NiSa' said...

pd pndgn akk, akk sokong apa yg yien ktakan..jka dalaman seseorang tu kuat dan dia mampu berpkr dgn waras, dia blh bercampur dgn mna2 org tnpa terpengaruh dgn apa yg org2 lakukan..cntohnya mcm abg akk sendiri, walaupun sume kwn2 dia merokok, dia blh je control diri dia tnpa perlu terikut dgn ajakan kwn2 dia