Tuesday, August 23, 2011

Aku terima nikahnya...

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Assalamualaikum didahulukan dan terima kasih diucapkan kerana masih sudi berkunjung ke blog ini. Alhamdulillah, kita masih diberikan nikmat nyawa untuk terus bernafas pada hari ini. Juga marilah kita ucapkan syukur kerana masih dianugerahkan nikmat IMAN dan ISLAM. Bagaimana Ramadan para sahabat? Moga kita sama-sama berharap Ramadan kita diampunkan dosa-dosa dan diterima amalan kita, insyaAllah.

Pada pagi ini, alhamdulillah diberikan sekali lagi peluang untuk terus menaip. Baca tajuknya di atas? Saya menulis tajuk ini, BUKANlah untuk membuat pengunguman yang saya telah pun berkahwin atau pun bakal berkahwin dalam masa yang terdekat ini. Saya menulis kerana selepas Ramadan ini berakhir, tentu akan ada jemputan ke majlis perkahwinan. Malahan telah hadir dua kad jemputan perkahwinan daripada sahabat ayah dan satu lagi daripada kenduri perkahwinan sepupu sendiri (anak Pak Long).

Gambar sumber daripada http://cindai-sutera.blogspot.com . (Cuak pikirkan giliran sendiri)

Semalam semasa berbual tentang perancangan akhir tahun nanti (insyaAllah diharapkan menjadi), dengan kakak saya, timbul persoalan “Hanya Yien je yang akak kenal yang semangat nak kawin awal”. Amboi dia ni, suka-suki sahaja cakap macam tu (padahal memang betul pun). Ramai remaja kini yang suka bercakap soal perkahwinan. Itulah topik yang paling “Best @ Hangat” diperkatakan oleh remaja terutama yang berusia 20 tahun ke atas.

Banyak juga buku bagi memberikan pasangan yang ingin mendirikan masjid bagi membuka minda, bagi memberikan bayangan awal bagaimana perkahwinan itu. Aku Terima Nikahnya antara buku yang menyediakan bayangan awal kepada bakal pengantin (semangat punyer pasal, ketiga-tiga dah habis baca). Malah, banyak blog-blog yang menceritakan indahnya perkahwinan itu. Bak kata Fatimah Syarha “Bila sudah berkahwin, meletup rasa cinta tu” (lagi bersemangat nak kawin awal.haha).

Namun, (walaupun saya bersemangat nak kawin awal) hendaklah juga para pembaca buku, blog, cerpen ataupun novel cinta yang berkisarkan tentang perkahwinan perhatikan juga pesanan-pesanan yang “tidak seindah yang disangka”. Ya benar, perkahwinan itu sunnah, perkahwinan itu indah. Namun jika pasangan tidak tahu matlamatnya, nescaya yang indah akan menjadi buruk.

Memang perkahwinan itu banyak pahala yang menanti. Pegang tangan isteri masa pergi pasar malam, pahala. Tolong isteri buat kerja rumah, dapat pahala. Hantar mesej “Rindu kat sayang”, dapat pahala. Tulis “5 hari lagi (mengira detik isteri pulang)” kat wall Facebook pun pahala. Namun, perancangan perkahwinan itu juga penting. Janganlah bersemangat untuk berkahwin hanya untuk menghalalkan apa yang haram tetapi lihatlah perkahwinan itu daripada segala sudut. Bagi seorang suami, dosa isteri akan berpindah kepada suami. Makin bertambahlah akaun dosa si lelaki.

Kebiasaannya seorang lelaki pasti inginkan wanita yang baik (walaupun lelaki tu takde la baik sangat. Tuju kat diri sendiri) dan saya tertarik bila baca sebuah cerpen, “ANDAI DIRI ITU TAK SOLEH, TAK PERLU LA KOT NAK BERANGAN NAK DAPAT YANG SOLEHAH”. Kalau mana-mana perempuan yang menyatakan sebegitu, pasti ada lelaki yang mengatakan “Eleh, baget solehah sangat la tu” sebab ego untuk mempertahankan maruah lelaki (kononnya). Namun, kalau si lelaki itu sedar, memang makin “PUPUS” lelaki yang soleh. Tidak perlu rasanya lelaki-lelaki yang membaca post ini untuk komen “baget kau soleh la?”. Saya akui saya bukan lelaki soleh, Cuma masih bertatih menuju destinasi yang entah bila akan sampai itu atau mungkin tak sampai pun.

Wahai para lelaki,
Andai diri bukan akhlaknya seindah Muhammad, jangan bermimpi ingin mendampingi wanita sebaik Khadijah
Andai diri bukan pintu ilmu seperti Ali, jangan berharap bernikah dengan wanita seperti Fatimah

“Dikahwini wanita itu (untuk dijadikan isteri) kerana empat perkara iaitu HARTA KEKAYAANNYA, KETURUNANNYA, KECANTIKANNYA dan AGAMANYA. Maka UTAMAKANlah (dalam pemilihanmu itu) wanita yang KUAT BERAGAMA, nescaya sejahtera hidupmu” (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Ada kisah yang saya baca, seorang perempuan pernah menyatakan “Awak carilah orang lain yang lebih baik dari saya. Awak budak baik. insyaAllah ada yang suka kat awak. Awak mencari seorang perempuan yang ada empat ciri tu, tetapi saya hanya ada dua. Andai awak jumpa sesiapa yang lebih baik dari saya dalam tempoh masa ni, terimalah dia”. Tahu apa jawapan lelaki itu? “Saya cari je, tetapi saya pun bukanlah sempurna semua tu juga. Saya pun bukan kaya sangat, keturunan alhamdulillah lebih kurang macam awak, saya memang la handsome tapi takde la hensem sangat. Bab agama pun masih banyak nak kena belajar lagi.”. Macam senang sahaja dia cakap tetapi dia mudah mengakui kelemahan sendiri.

Jadi para lelaki, marilah sama-sama kita menilai diri sendiri. Kalau sendiri nak baca Quran pun malas, tolonglah jangan nak berangan nak dapat yang hafizah. Kalau diri susah nak solat, jangan dicari yang mencintai tahajud. Kalau diri pemalas, jangan berharap dapat yang mencintai syahid dan bersedia berjuang demi cintanya pada ISLAM. Kalau puasa pun ponteng suka hati tanpa segan silu, tak perlu mengidamkan yang suka puasa sunat. Kamu hanya akan menyusahkan dia. Lebih teruk lagi menyekat perjuangannya.

Saya akui memang hati terdetik mencari yang hafizah, yang bertudung labuh, yang mencintai agamanya melebihi segalanya, yang cantik, yang kaya. Tetapi APAKAH BANGANG SANGAT saya ini sehingga menetapkan syarat-syarat tersebut jika saya sendiri bukan seorang hafiz, bukan yang rajin berjemaah di surau, yang bersedia mengambil tiket kapal terbang ke Palestin hari ini, bukan handsome, bukan kaya raya? Saya rasa tak perlu pun saya mencari wanita sebegitu. Cukuplah seorang wanita yang sedap mata memandang (pada pandang sendiri sangat cantik, biaq pi la orang kata biasa pun), yang tahu agamanya, yang bersedia berhujah mempertahankan apa yang dirasakan betul selagi tidak menentang agama dan tidak melawan suami sangat (sebab saya kuat menjawab. Haha)

Akhir kata, penulisan ini juga ditujukan kepada para pembaca wanita (pandai-pandai sendiri la susun ayat untuk tuju ke muka sendiri ye?). Bagi insan yang terasa, maksudnya memang betul la apa yang saya katakan. Kalau tidak, sama ada kamu memang baik, ataupun muka tembok yang tidak tahu menilai diri sendiri. Ingatlah perkahwinan bukan sekadar melafazkan "Aku terima nikahnya".Sekian…

2 comments:

WaFa' aN-NiSa' said...

akhirnya dia sndri yg publiskn kt 1 dunia.. :p

aQielahuZihan said...

wah..wah...yien ni..muda lagi...dah fikir nak kawen dah...bagus2..perancangan tu penting..perkahwinan itu mudah namun urusan selepas perkahwinan itu bukanlah susah cuma memerlukan mujahadah yang sangat tinggi...

byw,semoga yien beroleh isteri yang solehah peneman ke syurga ALLAH.