Sunday, January 8, 2012

Always better than me, damn...hehe

Sumber: Google Image

Kepada insan-insan yang tidak jemu berkunjung ke blog ini, assalamualaikum dan salam sejahtera kudahulukan dan terima kasih dilafazkan. Apa khabar anda semua? Moga semua sihat-sihat sejahtera, insyaAllah. Bagi yang sakit, moga cepat sembuh. Bagaimana raanya menjejak ke tahun baru? Bersemangat baru? Alhamdulillah, moga terus bersemangat dengan azam baru hingga tercapai. Moga Allah permudahkan urusan kita semua, amin.

Dengan menjejak langkah ke tahun baru 2012 ini, aku diperkenalkan dengan seorang penulis yang bagiku penulisannya sangat berbeza dengan penulis-penulis novel yang selalu kubaca. Mengisahkan kehidupan realiti dengan masih membawa ciri Islamik. Hlovate. Mungkin ada yang memang meminati karya-karyanya, mungkin ada yang tidak pernah mendengar nama tersebut (tunjuk diri sendiri). Aku berkenalan dengan karya-karya Hlovate setelah diperkenalkan oleh sahabatku, Cik Fitrah.

Alhamdulillah, aku telah membaca tiga karya Hlovate: Versus, Ked’s Story dan Schubert’s Serenade. Versus dan Ked’s Story berkaitan dengan remaja yang terlibat dengan street life (breakdance, skates, basketball) manakala Schubert’s Serenade berkaitan dengan muzik. Takjubnya, walaupun baru berkenalan dengan kisah-kisah tersebut, namun umpama hati ini umpama jatuh cinta. Selepas membaca Versus dan Ked’s Story, terasa diri ini ingin menyertai street geng. Bukan dengan kehidupan mereka, tetapi dengan apa yang mereka mampukan, dengan tricks dalam skates atau inline skates, breakdance moves, dan macam-macam lagi. Tetapi bukan itu yang ingin kukisahkan kali ini.

Sebaliknya berkenaan Schubert’s Serenade. Kisah yang menceritakan seorang remaja perempuan, Najwa yang mempunyai seorang abang angkat, Shah (anak ayah tirinya) yang pada awalnya umpama musuh (kerana selisih faham atas insiden yang menimpa Najwa). Namun, akhirnya mereka berbaik dan menjadi sangat rapat. Shah adalah pelajar dalam bidang kejuruteraan tetapi meminati dan sangat berbakat dalam muzik. Kelebihan selain cemerlang akademik, Shah juga berbakat dalam bermain piano manakala Najwa pula dengan violinnya. Dan lagu kegemaran yang sering diduetkan mereka ialah Schubert’s Serenade (lagu kegemaran Shah). Setelah Najwa begitu rapat dengan Shah, Shah tiba-tiba pergi meninggalkan Najwa kerana terkorban dalam satu kemalangan jalan raya. Sejak itu, hidup Najwa tidak lagi sama kerana dia hilang abang yang sangat baik padanya. Menyebabkan dia terus meninggalkan dunia muziknya. Dia berhenti terus daripada menyentuh violinnya kerana setiap kali terdengar irama-irama violin atau piano, air mata terus menitis tanpa henti.

Konklusi di sini, setiap kita pasti ada adik beradik yang pasti menyakitkan hati kita (anak tunggal maaf la ye?). Saya ada dua orang adik di bawah saya, seorang lelaki dan seorang perempuan. Dulu, ketika di bangku sekolah, aku dan adik lelakiku selalu tak sekepala (baik dengan adik perempuan). Pasti ada sahaja yang menjadi punca pergaduhan kami. Pantang bertemu mata, pasti bertengkar. Namun, Alhamdulillah kini dah baik (walaupun kadang-kadang gaduh gak.hehe). aku masih ingat lagi satu ketika dahulu, kami pernah bertengkar teruk, dan dia pernah membaling patung Pokemon (dulu gila Pokemon, selalu beli) ke mataku. Nasib baik tak buta. Ganas kan?

Walaupun demikian, dia tetap adik aku. My flesh and blood. As much as I may hated him back then, there are still things that I was jealous of him. SEBAB DIA LEBIH HEBAT DARIPADAKU DALAM BOLA SEPAK (Really hate that fact even until now). Jika aku digelar “the best midfielder” di kawasan perumahanku (bajet gler sedangkan poyo je lebih), then my brother is the best defender (true fact). Tiada siapa yang mampu lepas banteng pertahanan bila one-on-one dengan dia. Rarely anyone can get pass him without hard effort. Jadi, kami selalu bersaing untuk siapa yang lebih hebat and the result is..I ALWAYS LOSE. Jadi sejak dari tu, aku selalu latih diriku untuk boleh menggunakan kedua belah kaki untuk bermain bola (the only kid who can shot and control ball with both leg back then at home) supaya aku lebih hebat dari dia tetapi macam sia-sia je.

Jadi masa baca Schubert’s Serenade, teringat pada kedua adikku. I may not be a very good brother to both of you, but still I loved you both (kalau nak cakap depan dorang, memang takde harapan la. So, tulis kat sini sudah).

*Pasal adik perempuan tu tak yah tulis la sebab aku ngan dia memang baik pun. Cuma kadang-kadang tu jadi garang sikit. Sampai nangis budak kecik tu..Sory ye Deng.

0 comments: