Friday, February 4, 2011

Choices in Life

Assalamualaikum

Dalam kehidupan kita akan senantiasa menempuh kehidupan yang dipanggil PILIHAN. Nak pakai baju apa hari ini, nak naik apa balik kampung, nak main sukan apa hari ini. Berikut mungkin pilihan-pilhan yang mudah yang kita boleh buat tanpa memerlukan walau sekelip mata untuk buat keputusan. Kerana keputusannya tidak begitu merubah hidup kita atau orang lain.

But there times that we have to make crucial decisions. That may not just affect our present life, but also others, not excluding our future itself. When that time comes, which will be your choice? Put your future at risk by choosing to protect the one you loved from getting hurt or choose the answer that will lead you to an unknown future but hurting those you cared most?

“Wahai Tuhan kami, janganlah Kau palingkan hati kami setelah Kau berikan petunjuk kepada kami dan kurniakanlah kami limpah rahmat daripada sisiMu. Sesungguhnya Kau jualah Tuhan yang melimpah-limpah pemberianNya” Surah Al-Imran: Ayat 8

Sometimes the life changing decisions can be easy as ABC but sometimes it can be too difficult. But each decision that we made will always lead us to a future that teaches us to appreciate more in our life. There’s a saying “Yesterday was history, tomorrow a mystery and today is gift. That’s why it’s called a present.”Learn on how to appreciate each second of your life.

Semasa Program Kilauan Mutiara 2011 pada Jumaat dan Sabtu lalu, aku ada bertanya kepada para peserta, “Namakan 5 keajaiban dunia.” Berbagai-bagai jawapan yang aku terima. Ada seorang peserta mampu memberikan 5 keajaiban dunia ciptaan manusia. Tetapi kita sering lupa, pada diri kita sendiri ada pelbagai jenis keajaiban dunia ciptaan Tuhan. MELIHAT, MENDENGAR, MENGHIDU, MERASA, DAN MENYENTUH. Bukankah itu jua antara keajaiban dunia? Tanpa penglihatan, apakah kita bias membaca? Tanpa pendengaran, apakah kita mampu mendengar suara azan? Tanpa menghidu, apakah kita mampu menghidu bau wangi-wangian? Tanpa merasa, apakah kita bisa merasa makanan yang enak? Tanpa deria sentuh, apakah aku mampu sedar yang aku sedang menaip blog ini?

Ya Allah, aku memohon petunjuk daripadaMu dengan ilmuMu dan aku memohon ketentuan daripadaMu dengan kekuasaanMu dan aku memohon daripadaMu akan limpah kurniaanMu yang besar. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa dan Engkau Maha Mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan Engkaulah Yang Maha Mengetahu segala perkara yang ghaib. Ya Allah, seandainya Engkau mengetahui bahawasanya urusan ini adalah baik bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, takdirkanlah ia bagiku dan permudahkanlah serta berkatlah bagiku padanya dan seandainya Engkau mengetahui bahawa urusan ini mendatangkan keburukan bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, maka jauhkanlah aku daripadanya dan takdirkanlah kebaikan untukku dalam sebarang keadaan sekalipun kemudian redhailah aku dengannya

0 comments: