Monday, May 23, 2011

Hati itu pelik

sumber daripada Photobucket.com

ASSALAMUALIKUM KEPADA PARA PEMBACA

Dalam definisi biologi, hati adalah antara organ terpenting dalam tubuh badan manusia yang memainkan beberapa tugas penting pada tubuh badan seperti menyahtoksin, mensintesis protein, menghasilkan bahan biokimia yang memainkan peranan dalam proses pencernaan makanan dan beberapa peranan yang lain.

Namun dalam difinisi lain, hati melambangkan sesuatu yang membuat pertimbangan, seperti akal. Baik buruk seseorang bergantung kepada hatinya. Baik hatinya, maka baiklah seseorang itu, begitu jugalah jika sebaliknya.

Apa yang unik tentang hati ini ialah ia sangat mudah untuk berbelah balik. Misalannya, pasti antara kalian yang pernah mendengar kata-kata ini. “Bencilah orang berpada-pada kerana dia mungkin menjadi orang yang paling kamu cintai dan cintailah orang berpada-pada kerana mungkin dia akan menjadi orang yang paling kamu benci”. Hari ini kita boleh katakan yang kita tidak suka pada seseorang namun tiba-tiba, keesokan harinya hati kita terpaut pada dia.

Sesungguhnya dalam tubuh jasad anak Adam itu ada seketul daging bila baik nescaya baiklah seluruh anggota tubuhnya dan bila jahat ia nescaya jahatlah seluruh anggota tubuhnya. Ketahuilah! iaitulah Qalbu (hati).

Menurut Pakar Perunding Onkologi, Pusat Perubatan Gleneagles Intan, Datuk Dr. Fuad Ismail , penyakit hati paling kronik ialah kanser hati. – sumber http://www.rawatan.org/kanser-hati-muncul-secara-senyap-2/

Namun penyakit hati yang paling teruk ialah hati yang telah “ditutup”. Hati yang ditutup dengan kegelapan sehingga tiada nur atau cahaya yang boleh menembusi untuk menerima kebenaran. Inilah penyakit pembunuh senyap atau silent killer yang sedang merebak di kalangan umat Islam hari ini. Isu ini ditimbulkan dalam filem Nur Kasih, yang mana terdapat watak segolongan remaja yang telah terpesong daripada jalan kebenaran dan juga orang dewasa yang mengejar kekayaan dunia tanpa mengira halal atau haram sumber kewangan itu. Remaja Islam kini tidak dinafikan kebanyakannya kian leka dengan keseonokan dunia. Manakala pemikiran Islam yang dikatakan kolot dan menyekat kemajuan menyebabkan golongan korporat yang mengejar harta mengabaikan cara kehidupan Islam.

Namun juga, ditimbulkan isu yang yang boleh dilihat pada mereka yang berpendidikan agama. Hati mereka yang “alim” yang enggan menerima mereka yang “tersasar”. “Kalau ilmu itu disampaikan hanya pada mereka yang telah mengetahui, siapa pula yang nak berdakwah pada mereka yang terpesong?”. Lebih kurang begitulah dialog Adam kepada seorang ustad yang enggan memberikan ceramahnya kepada anak-anak yang terpesong. Jangan menyangka yang kamu berkopiah, bertudung labuh, solat di masjid lima kali sehari semalam bererti kamu adalah lebih baik daripada mereka yang yang kurang menjaga auratnya, yang tidak selalu berjemaah di masjid. BUKAN KAMU YANG MENENTUKAN KEDUDUKAN ITU, TETAPI DIA, YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG.

Orang yang buta bukanlah orang yang tidak mampu melihat dengan matanya, tetapi orang yang buta ialah orang yang tidak boleh melihat dengan hatinya.

1 comments:

WaFa' aN-NiSa' said...

yup..sokong2..lg dunia skrg ni..golongan itu hanya thu mengutuk n mengeji shja, kenapa tidak, golongan seperti itu membantu orang yang btl2 memerlukan bimbingan itu. memang susah, tp bnda itu tidk mustahil dengan izin Allah :)