Monday, April 4, 2011

Belajar untuk bersyukur


Lama sungguh terasa tidak mengemaskini penulisan di blogku ini. Namun setelah dipersoalkan tentang penulisanku, hadirnya idea baru untuk menulis entri kali ini: SYUKUR.

Syukur adalah sesuatu yang kadang kala seorang insane terlupa untuk lakukan. Bersyukur dengan makanan yang menyelerakan, bersyukur dilahirkan di negara yang aman damai seperti Malaysia ini. “Jikalau dihitung semua nikmat Allah, nescaya kamu tidak mampu mengiranya”. Begitu banyak sekali nikmat yang Allah anugerahkan kepada kita, namun adakah telah kita syukuri nikmat-nikmat yang kita mampu hitung itu sendiri?

Pada 1-3 April yang lalu, aku telah menjalani “Student Society Management & Team Building 2011” yang dahulunya dikenali sebagai “Bengkel Pengurusan Organisasi”. Sepanjang 3 hari 2 malam program, kesan yang boleh dirasai ialah ketika ingin mandi membersihkan diri. Bekalan air yang perlahan menguji agak menguji kesabaran. Ketika itu baru tahu nak bersyukur dengan bekalan air paip di hostel yang lancer.

Namun, syukur yang sering diabaikan ialah syukur kepada nikmat pancaindera yang telah Allah kurniakan. Kepada kesihatan anggota tubuh badan kita. Apabila ketika kita sihat, kita lupa mengucapkan syukur kepada Allah. Apabila kita sedang sakit, baru ketika itu kita ingin menghargai nikmat kesihatan itu. Kini telah masuk minggu ketiga aku diserang jangkitan kuman pada sebelah dalam telinga aku. Pada minggu pertama, kesakitannya seperti telinga ini dicucuk-cucuk dengan jarum. Alhamdulillah, pada minggu kedua, sakitnya hanya datang menjenguk sekali sekala, cumanya aku masih kurang berupaya untuk mendengar dengan jelas. Apa yang sering didengari hanyalah bunyi desingan.

Moga ujian yang diberikan ini menginsafi hati yang sering alpa ini untuk bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan. Moga aku sedar akan kesilapanku ini. Belajarlah untuk sentiasa bersyukur wahai MUHAMAD SOLIHIN.

sumber gambar ialah daripada internet

0 comments: