Tuesday, November 15, 2011

Life is a Choice


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Assalamualaikum dan salam sejahtera aku dahulukan kepada para pembaca yang masih sudi berkunjung ke blog yang serba kekurangan ini. Ribuan terima kasih diucapkan. Alhamdulillah, marilah kita sama-sama mengucapkan syukur kepada Ilahi atas rezeki yang diberikan pada hari ini, masih diberi kesempatan untuk bernafas dan beribadah kepadaNya.

Terlalu lama rasanya aku menyepi daripada menulis di sini. Merindui saat menulis hungga ke akhir ayat. Kerana sepanjang tempoh “kehilangan” ini, aku tidak mampu untuk menulis apa-apa kerana tiada idea yang tercetus. Kali ini terdetik untuk menulis tentang pengalaman yang diperoleh semasa Kem Interaksi Pemimpin Muda (IN-TEAM) yang baru berlangsung beberapa hari lepas. Begitu banyak pengalaman yang terjadi yang akan menjadi guru yang terbaik untukku. Moga sahabat-sahabat terus berjuang dalam keluarga IN-SMARTIVE.

Antara pengalaman yang diperoleh ialah berani mengambil risiko dalam keputusan. Para peserta diberikan 2 botol air besar, 5L sebagai barang amanah dan arahan yang diberikan ialah “Kami tidak suruh anda minum, dan kami tidak melarang anda minum”. Ayat tersebut “mencabar” psikologi para peserta untuk mengambil risiko-risiko tertentu dalam membuat keputusan. Mungkin mereka tidak nampak pentingnya langkah tersebut sehinggalah saat “air mata menitis”. Diharapkan dengan keputusan kami (Yien dan Khaliq), dapat mendidik adik-adik mengambil risiko.

Tatkala berakhirnya program tersebut, terlintas sepotong ayat yang pernah dinyatakan seseorang kepadaku “YIEN DAH BUAT KEPUTUSAN. DALAM SETIAP KEPUTUSAN PASTI AKAN ADA YANG TERLUKA.”. Itulah lumrah kehidupan. Kita sentiasa berjuang dengan keputusan yang perlu dibuat. Nak masuk sekolah biasa atau MRSM? Nak pakai baju hitam atau merah? Seandainya keputusan antara pilihan yang mudah, kita boleh membuat keputusan dengan sekelip mata. Namun, jangan pernah menafikan, akan ada masanya kita perlu membuat keputusan yang bakal menyakitkan diri sendiri ataupun orang lain.

Kita mungkin boleh berusaha untuk mendapatkan situasi menang-menang, tetapi kemungkinan tersebut kadang-kala terlalu tipis, terutamanya apabila melibatkan perasaan orang lain. Hati ini tidaklah sebaik seorang yang penting untukku yang mana dia sanggup mengalah dan mengorbankan perasaan sendiri asalkan perasaan orang lain terjaga. BIAR DIRI SENDIRI TERLUKA ASAL ORANG LAIN BAHAGIA. Aku bukan seperti insan itu. Walaupun tidak aku nafikan kadang kala aku juga membuat keputusan yang membahagiakan orang lain tetapi menyeksa perasaanku. Huhu.

Itulah realiti dunia, membuat keputusan yang kadang kala menyakitkan perasaan. Dan itu jugalah antara keputusan yang paling aku benci untuk buat. Apabila melibatkan pemilihan orang-orang yang aku sayangi. Itulah sebabnya seseorang juga pernah mengingatkanku, “pilihlah jalan kehidupan yang membuatkan kamu bahagia.”.

Ya Allah,
aku bukanlah insan yang kuat apabila berdepan dengan pilhan yang sukar sebegini
namun, andai inilah yang terbaik untuk aku mendekatiMu,
akan kucuba untuk menerimanya dengan hati yang redha

0 comments: